ME ARMASTAME SPORTI

KIRG VIIB MEID EDASI

ŠKODA on pikka aega toetanud sporti, eriti jäähokit, jalgrattasõitu ja mootorisporti. Me ju sündisime kahel jalgrattal ja sellest peale armastamegi jalgrattasõitu, toetades mitte üksnes suuri profivõistlusi nagu Tour de France või La Vuelta, vaid hoolitsedes ka harrastus- ja poolelukutseliste ratturite eest.

Üsna varsti pärast firma sündi, aastal 1901 aga sattusime tegelema mootorispordiga ning aastal 2017 saavutasime oma kolmanda maailmameistritiitli WRC2-klassis. Ja muidugi võime öelda, et jäähoki on kõige rohkem meie mäng. Meile ju kuulub Guinnessi maailmarekord kui „maailmameistrivõistluste kõige pikema staažiga peasponsorile spordiajaloos“.

ŠKODA MOTORSPORT

ŠKODA on mootorispordiga tegelenud alates aastast 1901 ning võitnud mitmesuguste sõidukitega hulga tiitleid kõikjal maailmas. Aasta 2017 oli edukaim mootorispordihooaeg meie 116 aasta pikkuses ajaloos. ŠKODA tiimid võitsis mitte ainult FIA maailmameistritiitlid WRC2-klassis, vaid ka meistrivõistlused 14 riigis ja mitmetes piirkondades. ŠKODA importööridele ja eratiimidele kogu maailmas on müüdud üle 170 võistlusauto ŠKODA FABIA R5.

Viimased uudised

Kõik uudised

Viimased uudised

Kõik uudised

Maailmameister ŠKODA FABIA R5

ŠKODA Motorsporti uusim ralliauto FABIA R5 on viimase kolme hooaja jooksul nautinud ennenägematut edu kõigil teekatetel ja kõikvõimalikes tingimustes. Pole vahet, kas auto on olnud ŠKODA tehasetiimi kätes või mõne erameeskonna käsutuses, edu on see saavutanud kõikjal maailmas. Ning aastal 2018 paistab, et FABIA R5 ei jäta rekorditeraamatust taas suurt midagi järele.

Tehnilised andmed:

Baasauto - ŠKODA FABIA III
Pikkus: 3994 mm
Maksimaalne laius: 1820 mm
Minimaalkaal: 1230 kg
Kere: Ümber ehitatud nelikveo tarvis
Turvapuur

Mootor:

Turboülelaadimisega 4-silindriline: 1620 cm3
Kütuse otsepritse
Maksimaalne võimsus: 210 kW
Maksimaalne pöördemoment: 420 Nm

Mootori arendustööd

ŠKODA FABIA R5 jõuallika väljatöötamine algas hetkel, mil ŠKODA Motorsporti meeskond otsustas kaas lüüa kategoorias R5. Tollased reeglid ei võimaldanud kasutada midagi muud kui vaid masstoodangu algupäraga 1,6-liitrist turboülelaadimisega mootorit, mida Volkswageni kontserni tooteportfell aga tänini ei sisalda.

Esmalt püüdsime seega neid reegleid muuta. Õnneks lubasid uued reeglid mootori töömahtu muuta. Seejärel asusid ŠKODA Motorsporti mootorispetsialistid kaaluma mitmesuguste Volkswageni kontserni mootorite eeliseid ja puudusi R5-kategoorias kasutamiseks. Lõpuks valisid nad välja Hiinas Shanghais toodetava 1,8-liitrise 123-kilovatise mootori EA888.

Siis sai alata töö põhiliste termodünaamiliste parameetrite (kolvikäik, silindri läbimõõt, sisse- ja väljalaskekanalite suurus ja kuju, klapimehhanism jne) kindlaksmääramiseks. Ehitati esimesed prototüübid ja optimeeriti neid igakülgselt, tagamaks maksimaalset suutlikkust, töökindlust ja hinnataset, mis võimaldaks nii tehase- kui ka klienditiimidel seda mootorit rallidel kasutada. Mootor homologeeriti koos kogu ülejäänud autoga alates 2015. aasta 1. aprillist.

Masstoodangu jõuallikast võistlusmootoriks
Masstoodangumootor, millest arendati välja võidusõidumootor ŠKODA FABIA R5 tarvis, võeti esmalt kasutusele Hiina turu jaoks mõeldud Volkswagen Lamandol ja ŠKODA
Superbil.

Ralliauto jõuallikas erineb neist järgnevas:

Kuna töömahtu vähendati 1,8 liitrilt 1,6-le, on uus ka kogu väntmehhanism – see on välja töötatud rallidel valitsevate tingimuste jaoks.

Klapiajam ning sisse- ja väljalaskesüsteem on täiesti uued, et tagada ideaalsed tingimused silindrite täitmiseks ja gaasivahetuseks.

Ka toitesüsteem (kõrgsurvepump ja pihustid) on muudetud.

Võidusõidumootorile vajalikku põlemisõhku annab Audi S3-lt pärit täiustatud turboülelaadur.

Kuna mootori paigutus autos on teistsugune, tuli täielikult ümber teha ja optimeerida ka õlitussüsteem ja mootori tuulutussüsteem.

Selline rallimootor peab võistluse käigus olema ka usaldusväärselt juhitav ning seetõttu arendatigi välja spetsiaalne mootori juhtimissüsteem, mis lisaks suutlikkusele tagab ka töökindluse teatud elektrikomponentide rikke korral.

Kõikjal kehtivad piirangud ja reeglid
Loomulikult peab mootor vastama FIA poolt R5-kategooriale kehtestatud reeglitele ja samuti kohalike autospordiliitude reeglitele neis riikides, kus ŠKODA FABIA R5 võistleb. Mootori võimsust piiravad FIA reeglid, mille kohaselt töörõhk sisselaskes võib olla kuni 1,5 baari või tuleb õhuvõtus kasutada 32 mm läbimõõduga piirajat. Suurele osale mootoris kasutatavatele detailidele kehtib maksimaalse hinna piirang või nõue, et osad peavad pärinema masstoodanguautolt.

Ja isegi ralliauto käib korralises hoolduses! Iga 3000 rallikilomeetri järel läbib mootor plaanilise ümberkomplekteerimise.

Jõuülekanne

Jõuülekanne:
4x4
5-käiguline käigukast
Käsitsi järjestiklülitus
Mehaanilided diferentsiaalid ees ja taga

Neli vedavat ratast
ŠKODA FABIA R5 on nelikveoline. Veoskeem sisaldab kaht silladiferentsiaali. Eesmine asub käigukasti korpuses. Tagasilda ühendab käigukastiga kardaanvõll. Keskdiferentsiaali autol pole, kuid käsipiduri töö tagamiseks on tarvis lahutussidurit, mis käsipiduri rakendamisel eraldab esisilla tagumisest. Diferentsiaalid on mehaanilised, ilma elektroonikata.

Viis käiku ja kuni 200 km/h
ŠKODA FABIA R5-l on käsitsi lülitatav 5-käiguline järjestiklülitusega käigukast. Tippkiirus sõltub valitud ülekannetest, üldine tippkiirus on 200 km/h ringis. Sõitjal kulub käiguvahetuseks mõnikümmend millisekundit.

Veermik

Vedrustus:
Ees ja taga: MacPherson
Pidurikettad asfaldil: Ø 355 mm / paksus 32 mm
Pidurikettad kruusal: Ø 300 mm / paksus 32 mm

Ehkki rallidel on oluline olla teistest kiirem, tuleb mõnikord siiski ka hoogu maha võtta. Isegi pidurdamisel on omad nüansid ning seetõttu on erinevate teekate jaoks mõeldud pidurikettad erinevate mõõtmetega.

Asfalt: ees 355 mm, taga 300 mm
Kruus: ees ja taga 300 mm

Erinevused on tingitud rehvide erinevast võimest antud teekattel auto ja teepinna vahel mõjuvaid jõude üle kanda. Asfaldil on see võime parem ning seetõttu saabki asfaltteedel suuremaid pidurikettaid kasutada. Reeglid lubavad asfaldil ka suuremaid, 18-tolliseid velgesid, kuna kruusale on ette nähtud 15-tollised veljed.

Erinevad teekatted tähendavad muudatusi mitte ainult piduriketaste kasutamisel. Kuna kruusateed on ebatasasemad, on ka auto kliirens sel teekattel mitukümmend millimeetrit suurem.

Leidub veel teisigi osi, mida kasutatakse ainult teatud teekatete puhul (näiteks veljed, amortisaatorid, vedrud, pidurid) või mida oludest sõltuvalt seadistatakse (vedrude jäikus, amortisaatorite parameetrid, stabilisaatorivarbade jäikus jne).

Ehe ralliauto ilma elektrooniliste abilisteta

ŠKODA FABIA R5-l pole mingeid elektroonilisi juhiabisüsteeme. Kõikvõimalikest anduritest on olemas ainult mootori juhtimiseks vajalikud andurid ning peale nende vaid pidurdusrõhu, rooliratta asendi ja kütusekoguse andurid – viimased pole aga mõeldud mootori juhtimiseks, vaid ainult info andmiseks. Mootoriandurite – nagu nimigi ütleb – signaale kasutab mootori juhtplokk mootori töö juhtimiseks kõigis sõidurežiimides ja erinevates ilmaoludes.

Millist kütust kasutab ŠKODA FABIA R5

ŠKODA FABIA R5 vajab spetsiaalselt ralliautodele mõeldud võidusõidubensiini, mis peab vastama FIA kehtestatud nõuetele. Mõnel rallil nõutakse teatud kindla kütusesordi kasutamist, mõnel mitte. Sel põhjusel on meil olemas soovitused ligi kahekümne erineva kütusesordi tarvis, nii et meie kliendid saavad oma võistlusteks sobivaima valida.

Toitesüsteem:
Võidusõidu-bensiinipaak: Maht 82,5 l
Kütusekulu: kiiruskatsel 0,6 l/km

Kütuse hoidmiseks on autos spetsiaalne FIA tehnilistele tingimustele vastav bensiinipaak. See on valmistatud kevlarkiust ja torkekindlast kummist. Paak on täidetud spetsiaalse vahuga, mis peab vältima kütuse väljavalgumist. Altpoolt kaitseb paaki klaas- ja kevlarkiust kate ning absorbendikiht. FIA nõuete kohaselt on katte miinimumpaksus 10 mm.

FABIA R5 tankimiseks asuvad otse kütusepaagi peal kaks kiirtankimisliidest.

Veljed

ŠKODA kasutab FABIA R5-l kaht tüüpi velgesid: ühed valmistatakse alumiiniumisulamist, teised magneesiumisulamist. Rehvid tarnib Prantsuse firma Michelin.

Veljed ja rehvid:
Asfalt: 8x18 tolli, miinimummass 8,9 kg
Kruus: 7x15 tolli, miinimummass 8,6 kg
Rehvid: Michelin

WRC asfaldirallidel lubatakse võistlejail praegu kasutada kolme rehvisegu, mis erinevad oma kõvaduselt ja sobivuselt erinevatele asfalditüüpidele ja ilmaoludele (sealhulgas vihmale).

WRC kruusarallidel on sõitjate käsutuses ainult kaks rehvisegu (pehme ja kõva). Äärmuslikult keerulised olud rallidel võivad rehvidele väga rängad olla, kuid sellele vaatamata on ühel rallil tiimi käsutuses olevate rehvide hulk piiratud. Arvu määrab korraldaja vastavalt võistluse pikkusele, tavaliselt on see 28 rehvi.

ŠKODA Motorsport sõitjad

Pontus Tidemand

Sünniaeg: 10.12.1990
Sünnikoht: Charlottenberg, Rootsi
Rahvus: rootslane
Suuremad võidud:WRC2 maailmameister 2017; Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna meister 2015; Juunioride maailmameister 2013; Rootsi meister 2011
Esimene ralli: Dan Anderssons Minne 2007
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2015

Jonas Andersson

Sünniaeg: 1.1.1977
Sünnikoht: Gunnarskog, Rootsi
Rahvus: rootslane
Suuremad võidud: WRC2 maailmameister 2017
Esimene ralli: Bergslagsrallyt 2002
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2016

Jan Kopecký

Sünniaeg: 28.1.1982
Sünnikoht: Opočno, Tšehhi Vabariik
Rahvus: tšehh
Suuremad võidud: Euroopa meister 2013; Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna meister 2014; Tšehhi meister 2017, 2016, 2015, 2012, 2004
Esimene ralli: Rallye Šumava 2001
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2009

Pavel Dresler

Sünniaeg: 23.6.1986
Sünnikoht: Studénka, Tšehhi Vabariik
Rahvus: tšehh
Suuremad võidud: Euroopa meister 2013; Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna meister 2014; Tšehhi meister 2017, 2016, 2015, 2012; Euroopa Historic-ralli meister 2011
Esimene ralli: Rallye Střela 2005
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2011

Juuso Nordgren

Sünniaeg: 19.11.1996
Sünnikoht: Karkkila, Soome
Rahvus: soomlane
Suuremad võidud: Soome juunioride meister 2015
Esimene ralli: Peurunkaralli 2014
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2018

Tapio Suominen

Sünniaeg: 10.6.1981
Sünnikoht: Soome
Rahvus: soomlane
Suuremad võidud: Soome juunioride meister 2015
Esimene ralli: SM Valvoline Ralli 2004
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2018

Kalle Rovanperä

Sünniaeg: 1.10.2000
Sünnikoht: Jyväskylä, Soome
Rahvus: soomlane
Suuremad võidud: Läti meister 2017; Läti meister 2016
Esimene ralli: Rallijsprints Gulbis 2013
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2018

Jonne Halttunen

Sünniaeg: 13.12.1985
Sünnikoht: Soome
Rahvus: soomlane
Suuremad võidud: Soome meister 2017 (klass SM1); Soome meister 2016 (klass SM2)
Esimene ralli: Autoluojus Ralli 2009
ŠKODA Motorsporti sõitja alates: 2018

ROHKEM KUI SAJANDI VANUNE TRADITSIOON

ŠKODA on mootorispordiga tegelenud alates aastast 1901 ning võitnud mitmesuguste sõidukitega hulga tiitleid kõikjal maailmas. Vahepealse rohkem kui saja aasta jooksul – ja aastast 2015 ŠKODA FABIA R5-ga võisteldes – pole suurt midagi muutunud.

Hooajal 2018 keskendub ŠKODA Motorsport põhiliselt tiitli kaitsmisele kolmes sarjas: WRC2 kategoorias FIA autoralli MM-võistlustel, FIA Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna rallimeistrivõistlustel (APRC) ja oma kodumaal Tšehhi rallimeistrivõistlustel (MČR).

Viimese kolme hooajaga on meie tehasesõitjad ŠKODA FABIA R5-ga nii mõndagi juba saavutanud. ŠKODA Motorsport võitis kolm tiimide WRC2-tiitlit järjest, kuna Esapekka Lappi tuli sõitjate maailmameistriks aastal 2016 ja Pontus Tidemand kordas sama aastal 2017.

Jan Kopecký on sama ajal võitnud suure ülekaaluga kolm järjestikust meistritiitlit Tšehhi Vabariigis, kuna Pontus Tidemand saavutas APRC esikoha aastal 2015.

Ning ŠKODA tehasetiim pole ainus, kes aastal 2018 FABIA R5 autosid rallidel jooksutab ŠKODA Motorsport ehitab FABIA R5 autosid ka paljudele klienditiimidele, kes omakorda on kõikjal maailmas hulgaliselt muid tiitleid võitnud. Loodetavasti jätkub sama edu ka aastal 2018.