ŠKODA POPULAR

ŠKODA POPULAR tähistab 85. aastapäeva

ŠKODA POPULAR tähistab 85. aastapäeva

14. 3. 2019

Loe lähemalt!

ŠKODA POPULAR tähistab 85. aastapäeva

Esimese ŠKODA 418 POPULARI võtmed anti üle täpselt 85 aastat tagasi. 
Progressiivne konstruktsioon: kergem tsentraalne toruraam, sõltumatu vedrustus ja käigukastpeaülekandega ajami kontseptsioon.
Tänu mudelile POPULAR ning suurematele mudelitele RAPID, FAVORIT ja SUPERB sai ŠKODA AUTO Tšehhoslovakkia suurimaks autotootjaks.

Legendaarse ŠKODA POPULARI karjäär algas 85 aastat tagasi, 6. märtsil 1934. Esimene POPULAR läks Zlínis elavale maailmakuulsale kingatootjale nimega Baťa. Klientide poolehoid saavutati tänu POPULARI moodsale konstruktsioonile ning suurepärasele hinna ja kvaliteedi suhtele. Mudelit saatis spordiareenil edu, see leidis eest vastuvõtliku turu ja seda eksporditi kümnetesse riikidesse.

ŠKODA rajas 1920. aastate keskel helde investeerimisalgatuse, mis võimaldas alustada tõhusat masstootmist ja käivitada konveierliinid, mille tulemusel korraldati ka muljetavaldav mudelikampaania. Aprillis 1933 sai sõiduautode uue põlvkonna eestvedajaks ŠKODA 420 STANDARD, mis oli otsene vastus majanduskriisile. Oma eelkäijaga, mudeliga Š 422 võrreldes kaalus see ligikaudu 250 kg vähem. Sõiduki neljasilindriline neljataktiline mootor töömahuga 995 cm³ ja väljundvõimsusega 14,7 kW (20 hj) oli tänu tolleaegsetele maksusoodustustele suurepärane lahendus. Sõiduki hind oli 29 800 krooni (Kč).

ŠKODA töötas POPULARI välja 420 STANDARDIGA saadud hea kogemuse najal. Baasversioon Š 418 POPULAR pakkus parimat juhitavust isegi halbadel teedel tänu oma tsentraalsele toruraamile, sõltumatule vedrustusele ja täpsele hammaslattülekandega roolisüsteemile. Ka kaalujaotus oli soosiv, sest ülekanne viidi üle tagateljele, millega loodi käigukastpeaülekande süsteem. Neljasilindrilise 902 cm³ mootori võimsus oli 13 kW (18 hj) ja see tarbis ainult seitse liitrit kütust 100 km kohta. Esimene prototüüp valmistati 1934. aasta 18. jaanuaril, millele järgnes veebruari lõpus 19 katseseeria sõidukit.

Teisipäeval, 6. märtsil 1934 anti üle esimene ŠKODA POPULAR: selle ostis rahvusvaheliselt tuntud kinga- ja rehvivalmistaja Baťa Zlínist, kes oli tol ajal ŠKODA tarnija. Kuulu järgi võttis ettevõtte president Jan Antonín Baťa sõiduki isiklikult üle. Kuu aega hiljem, 9. aprillil tellis Baťa autotehase direktorilt Ing. Karel Hrdličkalt veel 30 POPULARI poolkabrioletti ja rotsterit. Tänu moodsa ja säästliku autoga saadud meeldivale kogemusele ostis ettevõte hiljem veel mitukümmend ŠKODA POPULARI mudelit, mis olid müügil hinnaga alates 17 800 kroonist (Kč) ja mille hulka kuulusid ka kinnise katusega tarbesõidukid.

ŠKODA POPULAR sai autojuhtide seas kiiresti järjest populaarsemaks. Rooli taga nähti tihti kuulsusi, sealhulgas näitlejat Olga Scheinpflugovát ja Tšehhi riikliku jalgpallimeeskonna liikmeid, kes said 1934. aasta maailmameistrivõistlustel väravavahi ja kapteni František Plánička juhtimisel teise koha.

Turu ühe kõige taskukohasema sõiduki ŠKODA POPULARI voorused tõi esile muljetavaldav pikamaareis: neli sõidukit sõitsid Prahast maismaad mööda Kolkatasse, mis asus 11 000 km kaugusel tolleaegses Briti Indias; koduteel sõitis nelik läbi Mumbai. Triestes väljus reisiseltskond aurulaevast ning naasis Itaalia, Jugoslaavia ja Austria kaudu tagasi kodumaale, millega lõpetati 15 000 kilomeetri pikkune reis.

Järsult kasvavad tootmisnäitajad näitavad, kui hästi võtsid kliendid POPULARI Tšehhoslovakkias ja kümnetes riikides üle kogu maailma vastu: 1934. ja 1935. aasta vahel tootmismaht peaaegu kahekordistus. Aastatel 1935–1939 eksporditi peaaegu 6000 sõidukit, sealhulgas 1935. aastal esimest korda Hiinasse, mis pani aluse kaubandussuhetele ŠKODA AUTO ja Hiina vahel. Tänu POPULARI seeriale jõudis autotootja 1936. aastal kodumaisel sõidukiturul esikohale, mida ŠKODA hoiab praeguseni.

POPULARI saatis edu ka rahvusvahelises autospordis, muu hulgas jõudis see Monte Carlo rallil kuni 1500 cm3 sõidukite klassis teisele kohale. ŠKODA kasutas seda võitu võimalusena eriseeria turuletoomiseks: POPULAR MONTE CARLO kupee- ja rotsteri versioonid olid populaarsed just nõudlikumate klientide hulgas.

Kliendid näitasid ŠKODA kõige väiksema auto vastu endist viisi huvi. Juba 1934. aastal jõudis seeriatootmisse võimsam 995 cm3 ja 14,7 kW (20 hj) mootor, millele lisati 1937. aasta suvel OHV-mootori klapiajastuse süsteem ja turvaklaasist esiklaas. Sama aasta sügisel jõudis turule neljasilindriline 1089 cm3 22 kW (30 hj) mootor. 1938. aastal sai ŠKODA POPULAR 1100 OHV hüdraulilised trummelpidurid ning soodsama hinnaga suletud salongiga neljakohaline POPULAR 995 „Liduška” 16 kW (22 hj) oli saadaval hinnaga alates 17 300 kroonist (Kč).

POPULARI karjääri katkestas järsult teine maailmasõda. Sellegipoolest veeres vahemikus 1934 kuni 1946 tootmisliinilt maha üle 21 000 mudeliseeria sõiduki ja pärast sõda ehitati ligikaudu 250 sõidukit. ŠKODA POPULAR 1101 oli hüppelaud tootmise taaskäivitamiseks. See mudel põhines 1939. aasta suvel kavandatud prototüüpidel. Selle teljevahet suurendati 40 millimeetri võrra ja käigukast viidi tagasi mootori juurde, nii et see moodustas siduriga sama seadme. Väike kütusekulu 8,5 liitrit 100 km kohta jäi samaks, ent võimsus suurenes 23,5 kW-ni (32 hj). Kliendid said moderniseeritud disainist teada 1946. aastal sõiduki ŠKODA 1101 kujul, kuid mudel saavutas suurema kuulsuse hüüdnime Tudor all.

Viimased uudised

Kõik uudised