See on avalehe täiendav leht. Tagasi pöördumiseks klikkige nupul.

Tagasi avalehele

Akude KKK

Kas akud ei võta mitte autos palju ruumi?

Vastupidi – siseruumi avarus ja ümberkujundamisvõimalus on üks elektriautode suuremaid eeliseid. On tõsi, et piisava läbisõidu tagamiseks vajatakse palju akusid, kuid need asuvad auto põrandas. See tähendab, et need ei jää Sulle kunagi ette, samuti aitab selline paigutus viia madalamale raskuskeset, mis parandab juhitavust. Elektriajam ise on märksa ruumisäästvam kui tavalise konstruktsiooniga mootorid. Puudub vajadus suure jõuülekande järele ning elektrimootorid on sisepõlemismootoritest märksa kompaktsemad.

Kas elektriautode akusid saab taaskasutada?

Akude taaskasutus on meie tööstusharule kriitilise tähtsusega. Kuigi liitium-ioonakusid saab taaskasutada, on kulud väga suured. Kui e-mobiilsus laieneb, kasvab ka liitium-ioonakude tootmine, mis omakorda kasvatab nõudlust toorme järele ning tekitab üha rohkem tööea lõpule lähenevaid akusid. Need mõjud kannustavad odavamate ja tõhusamate taaskasutusmeetodite väljatöötamist.

Millised võimalused on olemas akude uuskasutuseks?

Isegi kui aku on jõudnud oma tööea lõppu, pole taaskasutus ainus võimalus. Neist akudest saab ehitada energiasalvestusseadmeid ning sellega akude tööiga veel paljude aastate võrra pikendada. Teisisõnu anname Sinu akudele niimoodi teise elu.

Kas on olemas erinevusi pistikhübriidide ja päris elektriautode akude vahel?

Jah, on küll. Eksisteerivad põhimõttelised erinevused mahutavuse ja konstruktsiooni osas. Pistikhübriidide akudel on väiksem mahutavus ja need paiknevad tavaliselt auto tagaosas, teise istmerea all, kuna autosse peab ära mahtuma ka sisepõlemismootor. Elektriautode akud meenutavad välimuselt pigem ratasteta rulasid, mis tuleneb nende asukohast auto põranda all. Kuna päris elektriautodel puudub sisepõlemismootor, on akude mahutavus ka loomulikult suurem.

Millise mahuga on need akud?

Elektriauto olulisim näitaja on tema sõiduulatus täislaetud akuga (st ainult elektri jõul). Tänapäeval saab pistikhübriidautode akude jõul sõita umbes 50 km, kuna elektriautode akude sõiduulatus on 300 km ringis. Kuid aastaks 2020, mil kontseptsõiduk VISION E peaks seeriaautona turule jõudma, kujuneb ühe laadimisega läbisõiduks umbes 500 km.

Millised on aku laadimise võimalused ja mille poolest need üksteisest erinevad?

Praegu on elektriauto laadimiseks kaks harilikku viisi: üks kiirlaadimisjaamas, teine tavalisest kodusest pistikupesast. Kiirlaadimisjaamu võib leida näiteks ostukeskustest ning neid tehakse juurde ka tanklatesse ja muudesse kohtadesse linnades. Nende laadimisjaamade eelis on suurem laadimisvool võrreldes koduse laadimisega. Erinevuse põhjus on kaitsme suurus.