See on avalehe täiendav leht. Tagasi pöördumiseks klikkige nupul.

Tagasi avalehele

LAADIMISE KKK

Millised on aku laadimise võimalused ja mille poolest need üksteisest erinevad?

Praegu on elektriauto laadimiseks kaks harilikku viisi: üks kiirlaadimisjaamas, teine tavalisest kodusest pistikupesast. Kiirlaadimisjaamu võib leida näiteks ostukeskustest ning neid tehakse juurde ka tanklatesse ja muudesse kohtadesse linnades. Nende laadimisjaamade eelis on suurem laadimisvool võrreldes koduse laadimisega. Erinevuse põhjus on kaitsme suurus.

Kas elektriauto akut on keeruline laadida?

Üldiselt on ŠKODA elektriautot laadida väga lihtne ning on olemas mitmeid viise, kus ja kuidas seda teha. Üks neist on ŠKODA ametliku Wallboxi – ŠKODA iV Chargeri – kasutamine.

Kuidas käib aku laadimine?

Laadimiseks on kaks võimalust – vahelduvvooluga (AC) ja alalisvooluga (DC). Vahelduvvooluga laadimine pole nii kiire kui alalisvooluga. Vahelduvvoolu pruugitakse koduses elektrivõrgust laadimisel, kus pistikupesas on pinge 230 V või 400 V. Elektriauto peab selle vahelduvvoolu muundama alalisvooluks, seetõttu võibki laadimine kauem kesta. Laadimine kolmefaasilisest pistikupesast (nagu enamikus eramajades) käib kiiremini tänu suuremale energiavoole, kuid ikkagi on tarvis vahelduvvool alalisvooluks muundada. Seetõttu ongi parim variant pruukida elektriautode laadimiseks kohandatud pistikupesa. Laadimine on mittelineaarne protsess. Alalisvoolulaadija laeb aku 80% täituvuseni enamasti vähem kui tunniga. Ülejäänud 20% mahutavusele kulub umbes sama palju aega kui esimese 80% jaoks.

Kuidas sõiduki laadimine samm-sammult käib?

1. Laadimiseks on Sul esmalt vaja kaarti või kiipi, et laadimisjaama pääseda. Kaardi või kiibi saad energiatarnijaga lepingut sõlmides.
2. Laadija ekraanil toodud juhiste abil vali õige laadimispesa.
3. Ühenda laadimiskaabel valitud pistikupessa.
4. Laadimine käivitub automaatselt, kui kaabel on õigesti ühendatud. Laadimisaeg sõltub laadimisjaama tüübist ja mahutavusest, mis Sul on tarvis täis laadida.
5. Pärast laadimise algust võid end laadimisjaamast välja logida ning pesa lukustub, et pistikut ei saaks seal laadimise ajal välja tõmmata.
6. Laadimise lõppedes logi end uuesti sisse, ühenda kaabel lahti ja võidki sõitu jätkata.

 

 

Kui kaua kulub minu elektriauto täielikuks laadimiseks?

Alalisvoolulaadija laeb aku 80% täituvuseni enamasti vähem kui tunniga. Ülejäänud 20% mahutavusele kulub umbes sama palju aega kui esimese 80% jaoks. Kui sa kiirlaadijale ligi ei pääse, kulub auto täislaadimiseks rohkem aega, see sõltub akust ja mudelist.

Kus ma oma elektriautot laadida saan?

Laadida saad kodus või mõnes avalikus laadimisjaamas. Kui soovid laadida oma uut autot kodus, soovitame kaaluda ŠKODA iV Chargeri paigaldamist. Kui soovid kasutada avaliku laadimisjaama teenuseid, leiad need ŠKODA Connecti abil.

Kas ŠKODA AUTO abistab mind auto akulaadija hankimisel?

Meie volitatud müügiesindused valmistavad ette pakkumise Sinu vajadustele vastava e-mobiilsuse täielikuks korraldamiseks. Kõik sõltub valitud mudelist, asukohast, elamu tüübist jne. Nad soovitavad sobivat ŠKODA iV Chargerit või mõnd meie laadimiskaablitest. Tariifide korrigeerimiseks ja võimsuse suurendamiseks tuleb pöörduda oma elektritarnija poole.

Mis on Wallbox?

Me kasutame terminit Wallbox sellise elektriauto laadimisseadme kohta, mis paigaldatakse seinale. Wallbox tähistab füüsilist süsteemi, mis varustab kaabli abil selle külge ühendatud autot elektrienergiaga. Seda seadet toidetakse vahelduvvooluga. ŠKODA iV Chargerit, ŠKODA AUTO ametlikku Wallboxi hakatakse Sinu volitatud ŠKODA müügiesinduses pakkuma kolmel varustustasemel.

Kellele on mõeldud ŠKODA iV Charger?

Meie ŠKODA iV Charger on spetsiaalselt välja töötatud klientidele, kes tahavad omale koju paigaldada kiire ja nutika laadimisjaama. Meie müügiesinduste töötajad oskavad anda infot ja soovitusi, milline ŠKODA iV Charger sobib kõige paremini Sinu soovitud auto ja vajadustega.

Kuidas ma ŠKODA iV Chargeri paigaldan?

Kõige olulisem: ŠKODA iV Chargerit ei saa ise paigaldada. Kui Sa oled otsustanud ŠKODA iV Chargeri endale koju paigaldada, aitavad meie asjatundliku müügiesindused Sul võtta ühendust volitatud elektrikuga, kes seadme paigaldab.

Mis on eCheck?

Paigaldamisteenus klientidele, mis koosneb neljast põhiosast:
• Eelkontroll: veebipõhine küsimustik esmase info kogumiseks kliendi koduse elektrivõrgu kohta. Veebileht peaks tulema ŠKODA e-mobiilsuse veebiküljele ja Elli veebipoodi
• Kodune kontroll: Kohapealne vahetu kontroll paigaldusteenuse pakkuja poolt
• Paigaldamine: Wallboxi paigaldamine
• Klienditugi

Millised on ŠKODA iV Chargeriga seotud kulud?

Sõltub peamiselt sellest, millist tüüpi ŠKODA iV Chargeri Sa soovid soetada. Meie kohalikud müügiesindused nõustavad Sind meelsasti otsuse tegemisel ja teevad Sulle vastava pakkumise.

Kas ŠKODA iV Chargeri paigaldamisega on seotud mingeid ohte?

Põhilised ohud tekivad siis, kui inimesed püüavad ŠKODA iV Chargerit ise paigaldada. Soovitame tungivalt lasta ŠKODA iV Charger alati paigaldada asjatundlikul volitatud elektrikul. Peale selle peab olema kindel, et Sinu majas olemasolev elektritoide on piisava võimsusega. Oleme veendunud, et seda on parem arutada läbi arutada meie abivalmis ja kogenud müügiesindustega.

Kas müüja oskab mulle anda nõu, kuidas suurendada võimsust majakilbis või soovitada teisi elektritariife, või pean ma ise selle selgeks tegema?

Meie volitatud müügiesindused saavad Sulle jagada ainult üldisi nõuandeid. Sõltuvalt turust saavad müügiesindused pakkuda kliendile kodust kontrolli, mille käigus volitatud elektrik annab Sulle asjatundlikku nõu ja aitab ette valmistada dokumente elektritarnijale. Pärast kodust kontrolli võid ise võtta ühendust oma elektritarnijaga.

Kas ma võin osta elektriauto, kui ma elan kortermajas ning parkida elurajooni tänaval?

Jah. Elektriauto omamiseks pole tarvis omada maja või garaaži. Oma auto võid parkida sinna, kuhu soovid. Kuid autot pead laadima avalikes laadimisjaamades, näiteks töö juures või kaubanduskeskuses. Näiteks CITIGOe iV aku võid alalisvoolu-laadimisjaamas laadida täituvuseni, millest piisab terveks nädalaks tööle ja tagasi koju sõitmiseks.

Millised võimalused on mul elektriautot kodus laadida?

ŠKODA pakub järgmisi laadimistooteid:
• ŠKODA iV Charger, ŠKODA iV Charger Connect ja ŠKODA iV Charger Connect+ muutuvad kõik kättesaadavaks 2020. aasta teises kvartalis.
• Tüüp 2 kaablid
• Nutikaabel (laadimiseks kodusest pistikupesast ja tööstusvoolu-pistikupesast) alates 2020. aasta neljandast kvartalist
• Webasto Pure Wallbox

 

 

Milline vahe on ULK-kaablil („nutikaablil“) ka 11-kilovatisel Wallboxil?

„Nutikaabel“ on standardne laadimiskaabel, mis võimaldab laadimist olmeseadmete või tööstusvoolu-pistikupesast. Wallbox on seinale paigaldatud seade, mis pakub laadimisel mugavust ja turvalisust ning mitmeid nutifunktsioone (nutika Wallboxi korral).

Mis on nutilaadimine?

Nutilaadimine on tavaliselt kõikehõlmav üldtermin. Sinna alla mahuvad kõik laadimisjaamade intelligentsed laadimistaristut optimeerivad funktsioonid, mis tasakaalustavad energiakasutust laadimisjaamade ja teiste seadmete vahel. Nutilaadimine tagab elektriauto kõige tõhusama laadimise saadaolevat võimsust arvestades, hoides ära kulusid võrgu uuendamiseks. ŠKODA maailmas saab ŠKODA iV Chargeri ühendada ŠKODA Connecti rakendusega.

Kas ma saan kasutada kõiki linnas asuvaid laadijaid?

Elektriautode laadimiseks saab kasutada laadimisjaamade võrgustikku, mis ulatub üle kogu Euroopa. ŠKODA AUTO töötab välja ainulaadset süsteemi (kaarti), millega Sa saad laadida oma autot laadimisjaamade võrgus kogu Euroopa Liidus. Ka laadimise tarvis valmistame koos oma partneritega Sinu jaoks ette huvitavaid pakkumisi, mis jõuavad turule koos meie mudelitega.

Kas ŠKODA AUTO pakub avalikke laadimislahendusi iV jaoks?

Hetkel töötame intensiivselt lahenduse kallal, mis annab Sulle ligipääsu avalike laadimispunktide tihedale võrgule 30 riigis üle Euroopa. Lähiajal avaldame ka täpsemaid üksikasju. Võime siiski juba praegu öelda, et me pakume laadimisvõrgu katvuse ja kasutamismugavuse parimat kombinatsiooni.

Kas ŠKODA AUTOl pole plaanis võtta oma autodel kasutusele ainulaadset laadimispistikut?

ŠKODA autodel saab olema sama pistik nagu enamikul Euroopa turu elektriautodel – tüüp 2 ehk Mennekes-kaabel vahelduvvooluga laadimiseks ja CCS-kaabel (Combo 2) alalisvooluga laadimiseks.

Kas kiiremini saab laadida?

Kiireim viis laadimiseks on alalisvooluga, mida auto tarbib. Sel juhul pole tarvis vahelduvvoolu alalisvooluks muundada ja laadimine käib kiiremini. Laadimisjaamade võrgus on juba olemas kiiremat laadimist võimaldavad alalisvoolu-laadimisjaamad.

Millal ma pean laadima vahelduvvooluga, millal alalisvooluga?

ŠKODA pakub kliendile optimaalse paindlikkuse huvides kõiki laadimisvõimalusi. Soovitame koju paigaldada ŠKODA iV Chargeri, et sõidukit regulaarselt laadida. Teel olles laadimisjaamades laadimiseks on sõidukil olemas vastav vahelduvvoolukaabel, samuti tavaliste koduste pistikupesade pruukimist võimaldav kaabel. Pikki vahemaid saab läbida vahepealsete kiirete laadimistega alalisvoolu-laadimisjaamades.

Kas on ohtlik, kui laadimiskaabel saab märjaks, auto seisab lombis või sajab vihma?

Ei. CITIGOe iV laadimisprotsess on täiesti turvaline. Ohtu inimestele ei teki ühelgi hetkel. Nii autol kui ka laadijal on nendeks juhtumiteks mitmel tasemel kaitsemeetmed. Näiteks ei alustata laadimist enne, kuid pistik on kindlalt pistikupessa ühendatud ning nii auto kui ka laadija on kindlad, et kõik on valmis.

Kas ma saan elektriautot vihmas laadida? Jah, Sa saad oma elektriautot laadida isegi vihmas ilma elektrilööki või auto kahjustamist kartmata.

Mis juhtub, kui ma unustan pistiku laadimisjaamast lahti ühendada ja hakkan sõitma?

Mootor käivitub üksnes siis, kui laadimiskaabel on eemaldatud.

Kas laadimiskaabel tuleb lahti ühendada kohe pärast laadimise lõppu, kui aku on täis?

Ei, autos asuv laadija lülitub laadimisprotsessi lõppemisel välja.

Kas ma saan laadimise peatada isegi siis, kui aku pole veel täis? Kas see kahjustab akut?

Jah, Sa saad laadimisprotsessi katkestada. See ei kahjusta akut. Laadimine katkeb, kui Sa auto lukust avad. Soovi korral võid laadimisprotsessi peatada ka ŠKODA Connecti rakendusest.

Kas iga päev laadimine või liiga pikk laadimine kahjustab akut?

Ei, igapäevane laadimine pole probleem. Laadimine lõpeb automaatselt, kui aku saab täis.

Kas see kahjustab akut, kus seda alati mitte tühjaks sõita?

Ei, akut pole laadimiseks tarvis tühjaks sõita.

Kas ma pean alati laadima aku 100% täituvuseni?

Ei, seda pole tarvis. Aku eluea jooksul tekib ainult minimaalne mäluefekt, nii et mittetäieliku laadimise korral pole see märgatav.

Kas pidev laadimine alalisvooluga CCS-kaabli kaudu kahjustab akut?

Ei, alalisvooluga laadimisel saavutab aku 80% täituvuse umbes tunniga. Ülejäänud 20% tarvis vähendatakse aku säästmiseks laadimisvõimsust sujuvalt.

Kui kaua võib auto seista, et aku ei tühjeneks, kui läheduses puudub laadimisvõimalus?

See sõltub välistemperatuurist ja aku täituvusest auto seismajätmisel. Kui aku on täis ja välistemperatuur madal, võib auto seista mitu kuud.

Millal on parim aeg elektriautot laadida?

Me ei ütle, et oleks olemas parimat aega elektriauto laadimiseks, ehkki enamik inimesi eelistab seda teha öösiti, et hommikul oleks võtta täielikult laetud akuga auto. Sõltuvalt laadimispunktist võib aga täielikule laadimistsüklile kuluda tund aega või terve päev. Selliseid mõjusid tulebki kaaluda, kui otsustad, millal on parim aeg laadimiseks.

Kas induktsioonlaadimine on võimalik?

Jah, mõnes riigis ja mõnel margil on juba juhtmevaba laadimine võimalik, kuid meie praegu oma autodele seda võimalust ei paku. Küll aga kaalume võimalust seda laadimisviisi tulevikus pakkuda.

Mis juhtub, kui mu elektriauto aku tühjaks saab?

Ausalt öeldes me kahtleme, et seda Sinuga kunagi juhtub. Meie sõidukid teavitavad Sind aegsasti aku täituvusest ning meie ŠKODA Connecti rakendusega saad sa aku täituvust kontrollida suvalisest kohast ja suvalisel ajal.

Aga me oleme ka selleks võimaluseks valmis ja pakume Sulle mobiilsuslahendusi kas teeäärse abi või muude sellega seotud e-mobiilsuse teenuste raames.

Mida täiesti tühi aku autoga sõidu ajal teeb?

Sõiduk hoiab Sind jooksvalt kursis aku täituvusega samal moel, nagu klassikaline sõiduk teavitab Sind kütusekogusest. Regenereerimisega laed sa akut osaliselt kogu aeg. Kui Sa ei reageeri mitmel tasemel hoiatustele tühjeneva aku kohta ja see saabki tühjaks, siis auto lihtsalt peatub nagu oleks sisepõlemismootoriga auto peatunud kütuse lõppemisel. Erinevalt sisepõlemismootoriga autost ei satu aga toitesüsteemi õhku, nii et sõidu jätkamiseks piisab laadimiseks, hoolduse sekkumist pole tarvis.

Kas on olemas teenus, mis mulle saab appi tulla? Umbes nagu „krokodillidega“ käivitamine?

Jah, juba on olemas sõltumatud sellise teenuse pakkujad, näiteks E-Mona ning see turg areneb. Praegu on meie klientidel võimalus lasta oma sõiduk pukseerida laadimiseks lähima partneri või lähima laadimisjaama juurde. Alati valitakse parim variant. Kuid me töötame ka oma lahenduste kallal, mida me hakkame pakkuma oma hooldusvõrgus või oma autoabi partnerite kaudu.