Lipulaeva juubelipidustused

Lipulaeva juubelipidustused – Škoda Superbi 85 aastat

Lipulaeva juubelipidustused – Škoda Superbi 85 aastat

28. 10. 2019

Loe lähemalt!

Eriti nooblid ŠKODA mudelid on kandnud nime SUPERB alates sügisest 1934

› Esimene kaasaegne ŠKODA SUPERBi põlvkond jõudis avalikkuse ette aastal 2001
› SUPERB SCOUT täiendab mudelivalikut alates juulikuust, pistikhübriidversioon SUPERB iV jõuab turule järgmise aasta alguses

22. oktoobril 1934 võttis ŠKODA kasutusele mudelinime SUPERB. Firma hakkas seda nime kasutama oma luksussedaanide kvaliteedi ja mugavuse rõhutamiseks, varem kandsid need lihtsat indeksit Š 640. Superbi esimene põlvkond püsis tootmises aastani 1949. 2001. aastal elustas Tšehhi autotootja vana traditsiooni ja tõi välja ŠKODA SUPERBi esimese kaasaegse generatsiooni. SUPERBi ja SUPERB COMBIna püsib mudelipere edukana nüüd juba kolmandat põlvkonda.

Luksussõidukid veeresid Laurin & Klementi tehastest Mladá Boleslavis esimest korda välja rohkem kui 110 aastat tagasi. Mudel FF uhkeldas aastal 1907 esimese Kesk-Euroopas ehitatud kaheksasilindrilise reasmootoriga. Sellele järgnesid teised mudelid nagu kuuesilindrilise siiberklappidega mootoriga Knight, mis paistis silma eriti sujuva käiguga, ning mainekas ŠKODA 860, millel oli kaheksasilindriline mootor ning mis püsis tootmises aastail 1929–1933. Seejärel asus lipulaeva rolli uue põlvkonna ŠKODA 640. Mudelil oli oma aja kohta väga uuenduslik kandev „selgroog“ ja sõltumatu vedrustus ning see oli esimene, mis sai tänaseni ŠKODA tippmudelitele antava nime.

Nimi „SUPERB“ pärineb inglise keelest, kuid on algselt tuletatud ladinakeelsest sõnast „superbus“ – „uhke“ või „suurejooneline“. ŠKODA võttis nime SUPERB kasutusele 22. oktoobril 1934, rõhutamaks uue Š 640 erakordset iseloomu. 5,50 meetrit pika, 1,70 meetrit laia ja 1,66 meetrit kõrge sedaani esimene eksemplar läks jaanuaris 1935 ŠKODA kontserni tollase tegevjuhi Karel Loevensteini valdusse. Tema abikaasa Pavla otsustas, et auto saab olema punane.

ŠKODA SUPERBi seeriatootmine algas märtsis 1935. Tippmudelit viis edasi 2,5-liitrine kuuesilindriline mootor võimsusega 40,5 kW (55 hj). Suur nõudlus hakkas peagi tarneaegu pikendama – kinnise kerega SUPERBi pidid kliendid ootama kuni neli nädalat, lahtisi versioone aga isegi kaks korda kauem. Põhivarustuse kõrval olid lisatasu eest saadaval veel kuue lambiga raadio ning palisandrist panipaigad esiistmete taga.

Järjekordseid uuendusi, võimsamaid mootoreid ja varustuse laiemat valikut juurutas firma peaaegu igal aastal. Esimesed umbes 600 autot said SV-klapiajamiga mootori, seejärel läks 1938. aastal tootmisse SUPERB OHV, millel oli kuuesilindriline reasmootor töömahuga 3137 cm3 ja võimsusega 59 kW (80 hj). Vahetult enne seda, kui 1940. aastal tootmine sõja tõttu katkes, valmis ka väike seeria V8-mootoriga mudelit SUPERB 4000. Aastal 1946 taaskäivitas ŠKODA uuendatud, kuuesilindrilise mootoriga versiooni tootmise. Tootmine lõppes aastal 1949 poliitilistel põhjustel, tsiviilkasutuse tarbeks valmis selle ajaga tublisti üle tuhande auto. Samuti toodeti 1666 sõjalise otstarbega sõidukit, mis said mudeliindeksiks Š 952 ja Š 956.

Aastal 2001 taassündis ŠKODA SUPERB uuesti. SUPERBi esimene kaasaegne põlvkond täiendas Tšehhi autofirma tooteportfelli keskklassi sedaaniga. Algusest peale sai SUPERB oma segmendis etaloniks tagaistujatele pakutava jalaruumi poolest, klientidele avaldasid muljet ka köitev disain ja eeskujulik omaduste-hinna suhe. 136 068 valminud auto järel lasi ŠKODA aastal 2008 tootmisse SUPERBi teise põlvkonna. Selle keres olid ühendatud klassikalise sedaani ja luukpärakere head omadused, mis SUPERBi niigi kõrget praktilist kasutamisväärtust veelgi tõstis. Aasta hiljem tõi ŠKODA turule universaalkerega SUPERB COMBI, mille pakiruumi maht oli muljetavaldavad 633 kuni 1865 liitrit. Teise põlvkonna SUPERBi uuenduste seas oli näiteks võtmeta avamis-/lukustamis- ja käivitussüsteem KESSY, mida varem ühelgi ŠKODAl polnud kasutatud.

Aastani 2015 veeres ŠKODA Kvasiny tehase konveierilt maha 404 756 sedaani ja 217 734 universaali.

Praeguse põlvkonna SUPERB on ülemaailmset edu nautinud aastast 2015. Kunagi varem pole ühegi ŠKODA mudeli disainile esitatud nii kõrgeid nõudmisi ning kunagi varem pole uue mudeli jaoks välja töötatud nii palju uuenduslikku tehnikat. Kunagi varem pole autos olnud nii palju Simply Clever-lahendusi ning kunagi pole ŠKODA insenerid andnud juhi, reisijate ja nende pagasi käsutusse nii palju ruumi. Turvalisuse, mugavuse ja keskkonnasäästu nimel võeti kasutusele terve faalanks uusi juhiabisüsteeme.

2019. aastal tegi ŠKODA lipulaev läbi põhjaliku värskenduskuuri. Täis-LED-maatriksesituled ja uuenduslike juhiabisüsteemide laiendatud valik on vaid mõned arvukatest tehnikaalastest verstapostidest, mis teevad praegusest SUPERBist ühe oma klassi mugavama ja turvalisema sõiduki. Uudiseks on ka elustiiliversioon SCOUT ning EVO-põlvkonna uus diiselmootor 2.0 TDI võimsusega 110 kW (150 hj), mis on erakordselt dünaamiline, säästlik ja väikese heitmehulgaga. SUPERB iV lisandub järgmise aasta algul ning sellest saab mudeliperekonna esimene pistikhübriidajamiga elektrifitseeritud versioon.

Umbes 54% kõigist SUPERBidest tarnitakse Euroopa klientidele. Kuid Tšehhi autotootja tippmudel on nõutud kaup ka Hiinas: 2018. aastal tarnitud 137 500 eksemplarist müüdi 43 700 ehk peaaegu iga kolmas just seal, ŠKODA suurimal turul. Mahult järgmine turg oli Saksamaa 19 200 sõidukiga. Aastast 2001 kuni tänavu esimese kvartalini on ŠKODA tootmisliinidelt maha veerenud 1 280 600 kolme mudelipõlvkonna SUPERBi.

Viimased uudised

Kõik uudised