Et sinu ŠKODA saaks sõita punktist A punkti B, peab tal olema töötav käigukast. Aga millist valida?
Et sinu ŠKODA saaks sõita punktist A punkti B, peab tal olema töötav käigukast. Aga millist valida?
Et sinu ŠKODA saaks sõita punktist A punkti B, peab tal olema töötav käigukast. Käigukast võimaldab sõidukil käike vahetada, kandes veojõu mootorilt veosillale üle võimalikult tõhusalt. Selleks muudab käigukast ülekandearvu.
Madalamatel käikudel suurendab käigukast veojõudu, vähendades samal ajal kiirust. Kõrgematel käikudel toimub vastupidine, veojõud väheneb ja kiirus suureneb. See võimaldab autol veojõudu ja kiirust tõhusamalt jaotada mistahes sõiduolukordades.
Kuid ehkki kõik on nõus, et käigukast on auto toimimise tarvis möödapääsmatu, puudub samasugune üksmeel küsimuses, kumba tüüpi käigukast on parem – käsitsi lülitatav ehk manuaalkäigukast või automaat.
Sellele küsimusele polegi lihtne vastata.
Nii et enne kui võtta seisukoht käigukastiteemalises arvamustevahetuses, tasuks leida pisut aega ja tutvuda lähemalt hüvedega, mida eri tüüpi käigukastid pakuvad.
+ Lihtsam kasutada – Ehkki käikude vahetamises ja siduripedaali vajutamises pole midagi ületamatult keerulist, vajab enamik juhte siiski mõningat harjutamist, enne kui õpib oma käsi-jalgu üksteisest sõltumatult liigutama ja manuaalkäigukastiga autot sujuvalt juhtima.
Automaatkäigukast on selles võrdluses palju lihtsam ja juht vajab selle kasutamise omandamiseks palju vähem aega.
+ Käed püsivad roolil – Enamikele värsketele juhtidele on õpetatud, et turvalisim autojuhtimise viis on selline, kus mõlemad käed on kogu aeg roolirattal.
Automaatkäigukastiga sõidukit juhtides on see võimalik, manuaalkäigukastiga aga mitte.
+ Parem künklikes piirkondades – Kui Sa oled vähem kogenud juht, võib selguda, et manuaalkäigukastiga on päris keeruline järskude nõlvadega toime tulla, eriti kui Sa püüad vastumäge sõitu alustada.
Automaatkäigukast tegeleb selle murega ise, võimaldades Sul tõhusalt autot juhtida sõltumata sellest, kui järsud juhtuvad nõlvad olema.
+ Oluliselt väiksem võimalus mootor välja suretada – Pole midagi piinlikumat ja tobedamat, kui rohelise fooritule süttimise järel paigalt võttes mootor kogemata välja suretada.
Automaatkäigukastiga autode juhtidele pole see probleem, mootor saab seal välja surra ainult autorikke korral.
+ Lihtsam kasutamine tihedas liikluses – Üldiselt nõuab manuaalkäigukast rohkem tööd paigaltvõtul, kiirendamisel, aeglustamisel ja peatumisel.
Harilikult ei tekita see probleemi, kuid tihedas liikluses, kus auto ei saa kunagi kiirust üles, võivad vahetpidamatud paigaltvõtud ja peatumised keeruliseks muutuda.
Automaatkäigukast võimaldab juhil tihedaski liikluses hakkama saada vaid ühe pedaali vajutamisega.
– Kallis ülalpidamine – Automaatkäigukastid on keerukamad kui manuaalkäigukastid. Kuna liikuvaid osi on rohkem, võib käigukasti remont mehaanikul rohkem aega võtta, mis pikapeale tähendab juhile suuremaid kulusid.
– Manuaalkäigukastiga ei lubata sõita – Kui Sul on juhiluba ainult automaatkäigukastiga auto jaoks, pead Sa enne manuaalkäigukastiga auto juhtimist läbima vastava eksami.
Neile juhtidele, kes eelistavad vahetumalt osaleda auto juhtimise protsessis, usaldab manuaalkäigukast ülesande ise käike vahetada. Manuaalkäigukastid võivad uuemate automaatmudelite kõrval tunduda arhailised, kuid paljud juhid eelistavad neid endiselt tänu sellele, et need on… Palju odavamad soetada – Kui Sul on auto ostmiseks väike eelarve, on manuaalkäigukast sisuliselt ainus võimalus.
+ Odavam ülalpidamine – Kui võtta arvesse kogu automaatkäigukastis sisalduv täiendav masinavärk, võib ainuüksi selle töökorras hoidmine Sulle palju raha maksta. Manuaalkäigukastid nõuavad väga vähe hooldust ning üldiselt on nende hooldus ja remont märkimisväärselt odavam. Kuid tasub tähele panna, et manuaalkäigukasti puhul on autol ka sidur, mille pärast automaatkäigukasti korral pole vaja muretseda. Siduririke võib Sulle üsna palju probleeme põhjustada.
+ Väiksem kütusekulu – Üldiselt on manuaalkäigukastid automaatidega võrreldes vähem keerukad, kaaluvad vähem ja neil on rohkem käike. Kokkuvõttes saad Sa tänu sellele ühe paagitäiega läbida rohkem kilomeetreid kui automaatkäigukastiga autol.
+ Varguse tõenäosus on väiksem – Kuna automaatkäigukastiga autode osakaal aina kasvab, on tekkinud juba terve põlvkond juhte, kes pole manuaalkäigukasti kunagi korralikult kasutama õppinud. See tähendab, et kui autovaras otsustab Sinu autot lähemalt uurida eesmärgiga valmistuda selle ärandamiseks, võib ainuüksi manuaalkäigukasti olemasolu kurikaela eemale peletada.
+ Rohkem kontrolli – Automaatkäigukastid on konstrueeritud valima parimat käiku igas olukorras, kuid kipuvad kalduma ettevaatlikkusele, lülitades sisse liiga kõrge käigu ja raisates mootori ressurssi. Sama ajal on need käigukastid ehitatud oludele reageerima alles tagantjärele. Juht ei saa ennetada eesootavaid tingimusi ega sihilikult valida kiirenduseks madalamat käiku. Manuaalkäigukastid annavad juhile rohkem vabadust auto juhtimisel.
– Keerulisem õppida – Manuaalkäigukasti kasutamise selgeksõppimine võtab tihtilugu rohkem aega, sest Sul tuleb kõik käiguvahetused ise teha.
– Sõit tihedas liikluses – Tihedas liikluses sõitmine võib olla keeruline, kui pidevalt tuleb peatuda ja kohalt võtta ning käsitsi käike vahetada.
Põhimõtteliselt on automaatkäigukast juhile lihtsamalt kasutatav ja mugavam, samas on manuaalkäigukastiga sõidukid odavamad ja juhti rohkem kaasavad.
Loomulikult on igal reeglil olemas oma erandid ning proovisõit on ainus viis teha kindlaks, kumb variant Sulle passib.
Vaata lisaks autosid meie kampaaniapakkumiste seast