Sissejuhatus akude maailma

January 28, 2019
Loe lähemalt!

Sissejuhatus akude maailma

Kuidas tagatakse akude turvalisus? Ja kuidas neid tegelikult laetakse? Mida tähendavad ingliskeelsed lühendid PHEV ja BEV? Siit leiad vastused kõigile oma küsimustele elektriautode akude kohta.

KAS ELEKTRIAUTODEL ON MITMESUGUST TÜÜPI AKUSID? MILLE POOLEST NEED ÜKSTEISEST ERINEVAD?
Jah. On olemas kaht tüüpi akusid – pistikhübriidide (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles) akud ja päris elektriautode (BEV – Battery Electric Vehicle) veoakud. Pistikhübriidide veoakusid kasutatakse hübriidautodes, millel on mitte üksnes elektrimootor, vaid ka sisepõlemismootor. Elektriautode veoakud on aga kasutusel täielikult elektri jõul töötavates autodes.

KAS ON OLEMAS ERINEVUSI PISTIKHÜBRIIDIDE JA PÄRIS ELEKTRIAUTODE AKUDE VAHEL?
Jah, on küll. Eksisteerivad põhimõttelised erinevused mahutavuse ja konstruktsiooni osas. Pistikhübriidide akudel on väiksem mahutavus ja need paiknevad tavaliselt auto tagaosas teise istmerea all, kuna autosse peab ära mahtuma ka sisepõlemismootor. Elektriautode akud meenutavad välimuselt pigem ratasteta rulasid, mis tuleneb nende asukohast auto põranda all. Kuna päris elektriautodel puudub sisepõlemismootor, on neil akude mahutavus loomulikult suurem.

MILLISED ON PISTIKHÜBRIIDIDE PÕHIEELISED?
Nende autode põhieelis on väiksem kütusekulu ja heitgaaside CO2-sisaldus ning enesestki mõista pakuvad nad ka paremat juhitavust nii paigaltvõtul kui ka ühtlase kiirusega kulgemisel. Ka ainult elektrimootoriga varustatud sõiduk pakub mugavamat sõidukogemust.

MILLISED ON ELEKTRIAUTO AKU PÕHIOSAD?
Veoaku koosneb akuelementidest, mis paiknevad omavahel ühendatud akumoodulitena vastaval alusel. Akumoodulid ja -alus on kaanega kaetud ja moodustavad kompaktse terviku.

KUIDAS ŠKODA TAGAB ELEKTRIAUTO AKUDE TURVALISUSE?
ŠKODA ja kogu Volkswageni kontserni jaoks on klientide turvalisus alati kõige tähtsam. Akude juures pruugitakse paljusid turvameetmeid, et vältida nende süttimist ja muul viisil viga saamist, mis võiks ohustada autot kasutavaid inimesi. Sinna hulka kuulub ka veoaku kolmeastmeline kaitse riknemise vastu. Kaks esimest astet on tarkvaralised, viimane aste mehaaniline. Mehaaniline kaitse – kõrgepinge-kontaktorkaitselülitite kujul – on akus dubleeritud. Ning kõige lõpuks on akul olemas ka tavalised kaitsmed.

ŠKODA ON KÄIVITAMAS ELEKTRIKOMPONENTIDE TOOTMIST. KAS KA AKUD KUULUVAD NENDE HULKA?
Jah. ŠKODA hakkab sel aastal tootma akusüsteeme pistikhübriididele. ŠKODA valmistatud akude kasutusala ei piirdu ŠKODAdega, sest on olemas kava kasutada neid ka teistel Volkswageni kontserni markidel, st Volkswagenil, Seatil ja Audil.

MILLISE MAHUGA ON NEED AKUD?
Elektriauto olulisim näitaja on tema sõiduulatus täislaetud akuga (st ainult elektri jõul). Tänapäeval suudavad pistikhübriidautod aku jõul sõita umbes 50 km, kuna elektriautode akude sõiduulatus on 300 km ringis. Kuid aastaks 2020, mil kontseptsõiduk VISION E peaks seeriaautona turule jõudma, kujuneb ühe laadimisega läbisõiduks umbes 500 km.

MILLISED ON AKU LAADIMISE VÕIMALUSED JA MILLE POOLEST NEED ÜKSTEISEST ERINEVAD?
Praegu on elektriauto laadimiseks kaks harilikku viisi: üks kiirlaadimisjaamas, teine tavalisest kodusest pistikupesast. Kiirlaadimisjaamu võib leida näiteks ostukeskustest ning neid tehakse juurde ka tanklatesse ja muudesse kohtadesse linnades. Nende laadimisjaamade eelis on suurem laadimisvool võrreldes koduse laadimisega. Erinevuse põhjus on kaitsme suurus. Veel üks võimalus on induktiivne ehk juhtmevaba laadimine.

Viimased uudised