ŠKODA:

ŠKODA: Simply Clever-lahenduste traditsioon

ŠKODA: Simply Clever-lahenduste traditsioon

4. 3. 2020

Lahenduse, mis teevad elu lihtsamaks

ŠKODA: Simply Clever-lahenduste traditsioon

> ŠKODA Simply Clever-lahendustel on pikk ajalugu, mis ulatub 1920. aastatesse
> Üllatavalt lihtsad detailid muudavad autojuhtide elu lihtsamaks
> ŠKODA on tänaseks juurutanud enam kui 60 Simply Clever-lahendust

Uuenduslik tehnika ja leidlikkus on ŠKODA autode tunnusjooned olnud algusest peale. Arendustööd on alati keskendunud juhi vajadustele. Juba oma esimestel tegutsemisaastatel võeti kasutusele lahendusi, mida toona peeti leidlikuks ja üllatavalt lihtsaks. See pole aastakümnete jooksul muutunud, kuid kontseptsiooni on viimistletud ja väljend Simply Clever (eesti keeles „lihtsalt nutikas“) on nüüd Škoda identiteediga tugevalt seotud. Praeguseks on ŠKODA tootmisse juurutanud enam kui 60 sellist Simply Clever-lahendust, mis muudavad autosõitjate elu oluliselt nauditavamaks.

Martin Soukup, ŠKODA AUTO strateegilise tooteplaneerimise juht: „Simply Clever-lahendused on meie klientidele olulised, mistõttu valime neid hoolikalt. Klientidel on neid lahendusi reaalselt tarvis ja ŠKODA juhid peaksid tajuma nende lisaväärtust. Samal ajal peavad need lahendused olema ka hõlpsasti kasutatavad, töötama usaldusväärselt, vastu pidama koormustestidele ja vastama meie kõrgetele ohutusnõuetele.“

Simply Clever-funktsioonid on olnud kaasaegsete ŠKODAde tunnusjoon alates 2001. aastast
Simply Clever-kontseptsioon pärineb 2001. aastal turule tulnud esimese põlvkonna SUPERBist. Sellele oli esimest korda põhi- või lisavarustusena saadaval vihmavari. Murrang saabus 2003. aastal, kui Frankfurdi autonäitusel tutvustati ROOMSTERit, toona veel ideeautona. Sellised nutikad funktsioonid nagu nihutatavad tagaistmed ja pöörduvad esiistmed said eriti head tagasisidet. Entusiastlik reageerimine ideedele, mis on ühtmoodi nii ebatavalised kui ka praktilised, innustab ŠKODAt pakkuma üha uusi nutikaid lahendusi.

Praeguseks on ŠKODA juurutanud enam kui 60 Simply Clever-funktsiooni, mis muudavad autojuhtide elu lihtsamaks. Leidlikkus pole konstruktoreid maha jätnud. Sageli osutuvad igapäevaelus uskumatult kasulikeks ja praktilisteks pisikesed detailid: juhiukses olev vihmavari, tankimisluugil paiknev jääkaabits – nüüd koos rehvimustri sügavuse mõõdikuga – ja piletihoidik A-piilaril on muutunud tõeliseks ŠKODA klassikaks.

KAMIQ aga pakub veel ühe leidliku idee. Oma segmendi esimese mudelina sai see automaatsed ukseservade kaitseribad, mis kaitsevad nii autot ennast kui ka selle kõrvale pargitud sõidukeid uste avamisel tekkida võivate mõlkide ja kriimustuste eest. Pakiruumi katte all olev multifunktsionaalne riiul on samamoodi väga käepärane. See on ideaalne koht vihmavarju kuivatamiseks ning võimaldab ka riideid või muid esemeid hoida muust pagasist eraldi.

ŠKODA pakub nutikaid lahendusi ka ühenduvuse osas. Nutitelefone ja tahvelarvuteid saab sõidukiga siduda juhtmevabalt või USB-C-liideste kaudu, milleni ulatub kõigilt istmetelt. Eriti põhjalikult läbimõeldud lahendus on telefonilaegas keskkonsoolis, mis on mugav koht nutitelefoni, parkimispileti, mõne mündi ja võtmete jaoks. Äärmiselt kasulik on ka kaanega prügikast uksepaneelil. See nutikas funktsioon tagab, et auto sisemus on kogu aeg puhas ja korras.

Pakiruumi saab hõlpsalt korras hoida tänu topeltpõranda all asuvale panipaigale. See võimaldab väiksemaid esemeid ja varustust, mida pidevalt ei vajata, silma alt ära paigutada. Tüüpilisteks Simply Clever-lahendusteks on veel helkurvestide panipaigad, esemeid paigal hoidev kummipael uksepaneelis, juhiukse vihmavarjuhoidikus hoitav lumehari, tagaistme taha hoiule pandav mütsiriiul, kaardihoidik esiistmetevahelises käetoes ja LED-taskulamp pakiruumis.

Praktiline ja hõlpsasti kasutatav
Kõik need näited kajastavad ŠKODA filosoofiat, mille kohaselt iga Simply Clever-lahendus peab olema praktiline ja hõlpsasti kasutatav. Teisisõnu, need peavad olema funktsioonid, mis muudavad elu kergemaks, olles samal ajal lihtsad ja taskukohased. ŠKODA kaalutlused on alati keskendunud juhile ja tema vajadustele. Paljud lahendused võivad tunduda üllatavalt lihtsad, kuid teekond esialgsest ideest valmistooteni võib olla pikk ja mõnikord vaevaline. Lõppude lõpuks peab iga lahendus läbima arvukad vastupidavus- ja koormustestid, et tagada usaldusväärne töö ja turvalisus kogu auto eluea jooksul. Ja klaasipesuvedeliku mahuti kaane sisse integreeritud lehter pole erand. See uuenduslik lahendus avaldas sedavõrd tugevat muljet, et ŠKODA varustab nüüd kõik oma sõidukid selle nutika detailiga ja pakub seda ka kõigile varemtoodetud sõidukitele ŠKODA Originaaltarvikuna.

Neljas kord pihta
Martina Tomanová ŠKODA AUTO strateegilise tooteplaneerimise osakonnast kirjeldab, kuidas esialgne idee muudeti selliseks nutikaks funktsiooniks: „Paljud autojuhid olid seda kogenud ja see polnud ka meile võõras: klaasipesuvedeliku mahuti täitmisel läheb osa vedelikust mööda ja niriseb läbi mootoriruumi maapinnale. Selle põhjuseks on laia kaelaga pudelid, või asub mahuti täiteava liiga madalal. Arutasime arvukaid võimalusi ja uurisime mitmesuguseid tehnilisi variante, enne kui lõpuks optimaalse lahenduse välja pakkusime. Tulemus on nüüd hästi teada: uuenduslik kaas, mis muutub hetkega lehtriks, lihtsustades klaasipesuvedeliku mahuti täitmist.“

Simply Clever-lahendused pärinevad 1920. aastatest
1925. aastal, vahetult pärast seda, kui Plzeňis asuv ŠKODA masinatehas sai Laurin & Klementi osanikuks, toodi turule LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110. See näitas ŠKODA inseneride leidlikkust juba toona. Tootja kasutas üht redelraamil kandmikku teljevahega 2950 mm, mis oli klientidele saadaval nelja kinnise kerega versioonina ja lisaks veel rotsterina. Peale selle pakkus ŠKODA sama mudelit ka avatava katusega faetonina. Sellel oli kuni kolm istmerida, millest keskmist sai alla klappida, et tagaistujatele rohkem jalaruumi anda. Lisaks võis esiklaasi ettepoole maha pöörata, et kuumadel päevadel saaks autosviibijad jahutavat tuult nautida. Rehvipurunemise korral polnud varuratta juurde pääsemiseks vaja pakiruumi tühjendada – kaks varuratast olid paigaldatud esiosale, kapoti kummalegi küljele. Sama auto kahekohalise tarbesõidukina, millel oli 1750×1580 mm pinnaga ja 400 mm sügavune veokast ning kandevõime 500 kg, sai veelgi praktilisem. Autot võis kiiresti muuta neljakohaliseks, siis sobis see ideaalselt nädalavahetuse väljasõitudeks koos perega.

1934. aastal tõi ŠKODA turule mudeli nimega POPULAR. Sellel oli jämedast torust keskne „selgroog“ ja peaülekandega kokku ehitatud käigukast (mootor ees, käigukast tagasilla juures), tagamaks juhile ja eesmisele kaasreisijale rohkem jalaruumi. Peagi hakati ostjaile pakkuma ka spetsiaalse talvevarustusega POPULARi, mis esialgu oli välja töötatud politsei ja tolli jaoks. Eemaldatavad suusad esirataste all ja  lumeketid vedaval tagasillal tagasid, et auto püsis teel ja sai hakkama ka lumistel mägiteedel.

Intervjuu ŠKODA AUTO strateegilise tooteplaneerimise juhi Martin Soukupiga, teemaks Simply Clever

Härra Soukup, kust tegelikult pärinevad kõik ŠKODA Simply Cleveri ideed?
Martin Soukup: Analüüsime hoolikalt olemasolevate ja potentsiaalsete klientide rahulolu-uuringuid. Nii saame teada, millised funktsioonid oleksid neile kasulikud. Seejärel „elavad“ eraldi ekspertrühmad Simply Clever-kontseptsiooni järgi, et tulla välja konkreetsete ettepanekutega autosõitjate elu hõlbustamiseks. Paljud ettepanekud pärinevad ka meie oma töötajatelt. Lõppude lõpuks juhivad peaaegu kõik meist autot ja me otsime lahendusi, mis muudaksid sõidu kõigile mugavamaks.

Mis juhtub saadud ideede ja ettepanekutega?
Soukup: Alustuseks kontrollime, kas ideed on kooskõlas meie margi väärtustega. See tähendab, et ettepanek peab vastama kliendi vajadustele. Seejärel peab pakutav lahendus olema juhile ja reisijatele tõeliselt kasulik, sellel peab olema kasulik otstarve. Lõpuks peab uut funktsiooni olema lihtne kasutada ja see peab töötama usaldusväärselt. Enne kui Simply Cleveri idee tegelikult tootmisesse läheb, peab see läbima arvukad vastupidavus- ja koormustestid. Ja kui see vastab ka meie kõrgetele ohutusstandarditele, ei takista miski tootmisesse laskmist.

Kui kaua see kõik aega võtab ja kui palju töötajaid on protsessi kaasatud?
Soukup: See on erinev. Milline osakond sellega tegeleb, sõltub sellest, kas tegemist on näiteks mugavusfunktsiooniga interjööris või kapoti all oleva detailiga. Igal juhul teeme koostööd kolleegidega innovatsioonikeskusest ja teistest tehnikaosakondadest, kes hindavad pakutavaid funktsioone seeriatootmise seisukohalt. Lõpuks läbivad Simply Clever-funktsioonid ranged vastupidavus- ja koormustestid. Selleks võib kuluda paar nädalat kuni mitu kuud. Meie eesmärk on jätkata uute nutikate ideede väljatöötamist ja lasta sel moel edasi elada meie asutajate teedrajaval vaimul.

Viimased uudised

Kõik uudised