See on avalehe täiendav leht. Tagasi pöördumiseks klikkige nupul.

Tagasi avalehele

AKUDE KKK

Millise mahutavusega on akud ŠKODA AUTO elektrisõidukites? Milline on hinnanguline sõiduulatus?

Täpsem info avaldatakse pärast ŠKODA esimese elektri-linnamaasturi ENYAQ ametlikku esitlust. Selle sõiduulatus on kuni 500 kilomeetrit WLTP-mõõtetsükli järgi ja süsteemivõimsus kuni 225 kW (306 hj).

Kui pika sõidu jaoks akust piisab, kui kliendile meeldib sõita sisselülitatud kliimaseadmega?

Võtame näiteks CITIGOe iV. Praktiline sõiduulatus on 180 kuni 260 kilomeetrit ja tavapärane mugavus seega võimalik.

Millised on liitium-ioonaku eelised?

Teiste akudega võrreldes on liitium-ioonakul suur energiatihedus, head suutlikkuse ja turvalisuse näitajad (hea kiirendus) koos minimaalse mäluefektiga, pikk tööiga ja mõistlik hind, mis lähiaastatel võib veelgi langeda. Seega vastab liitium-ioonaku kõigile Volkswageni kriteeriumidele argikasutuseks sobivuse, tööea ja turvalisuse alal.

Kas ŠKODA elektriautode akud on piisavalt võimsad?

Võid olla kindel, et kõik ŠKODA elektriautod on varustatud liitium-ioon-kõrgepingeakudega ja uusima tehnikaga, mis tagab kõrgeima võimaliku energiatiheduse.

Mida tähendab „praktiline sõiduulatus“ ja kuidas see erineb WLTP-tsükli näitajatest?

Võtame näiteks CITIGOe iV. WLTP kohaselt on CITIGOe iV sõiduulatus 260 kilomeetrit. Selle kõrval toome me ära ka praktilise sõiduulatuse 180‒260 km, kus väiksem arv tähendab mitteoptimaalseid tingimusi (näiteks väga madalat välistemperatuuri).

Kui kaua akud vastu peavad?

ŠKODA garanteerib aku elueaks 8 aastat või 160 000 kilomeetrit.

Kas aku saab välja vahetada, kui selle mahutavus väheneb?

Garantiijuhtumi korral saab akut vahetada. Kui oleme arendustöös seadnud endale väga auahne eesmärgi – nimelt et pärast 10-aastast kasutamist peab aku mahutavusest säilima veel 80%. Aastaseks läbisõiduks eeldame 15 000 kilomeetrit. Kuid ootamatute rikete korral saab vahetada ka üksikuid akuelemente.

 

Kuidas ŠKODA elektriautode akusid jäätmetena käideldakse?

Õnneks saab akusid taaskasutada ja kuni 96% materjale on võimalik sealt kätte saada. Aku ümbertöötlemiseks pärast jäätmekäitlusettevõttesse saabumist on kaks võimalust. Kui aku täituvus on null, saab selle lihtsalt lammutada ning eraldada metallosad, näiteks vase ja raua. Kui aku on veel laetud, külmutatakse need vedela lämmastikuga ja purustatakse külmunud tükikesteks, mis tänu sellele ei saa reageerida.

Kas elektriautode akusid saab taaskasutada?

Akude taaskasutus on meie tööstusharule kriitilise tähtsusega. Kuigi liitium-ioonakusid saab taaskasutada, on kulud väga suured. Kui e-mobiilsus laieneb, kasvab ka liitium-ioonakude tootmine, mis omakorda kasvatab nõudlust toorme järele ning tekitab üha rohkem tööea lõpule lähenevaid akusid. Need mõjud kannustavad odavamate ja tõhusamate taaskasutusmeetodite väljatöötamist.

Millised võimalused on olemas akude uuskasutuseks?

Isegi kui aku on jõudnud oma tööea lõppu, pole taaskasutus ainus võimalus. Neist akudest saab ehitada energiasalvestusseadmeid ning sellega akude tööiga veel paljude aastate võrra pikendada. Teisisõnu anname Sinu akudele niimoodi teise elu.

Kas elektriautode akudes sisalduvat liitiumi saab taaskasutada?

Liitiumi eraldamise ja taaskasutamise protsess on väga keeruline, seega vastame lühidalt. Jah, õnneks võimaldavad moodsad eraldamistehnoloogiad taaskasutada kuni 96% meie liitium-ioonakudest ning me jätkame uuringuid väärtuslike materjalide ulatusliku taaskasutamise alal.

Kuidas läheneb ŠKODA AUTO keskkonnaalaselt sobilikule akude utiliseerimisele?

ŠKODA AUTO on juba ette valmistanud programmi autodelt pärit akude teiseseks kasutamiseks meie müügiesindustes ja ŠKODA AUTO tehastes. Akude säilinud mahutavus, mis pole enam piisav sõidukis kasutamiseks, võetakse kasutusele hooldus- või tootmisrajatistes energia salvestamiseks.

Kui turvalised on elektriautode akud?

ŠKODA elektrisõidukite akud on kõrgeima turvalisuse tasemega avarii, ülekuumenemise või lühise korral. Autod läbivad nõudlikud kvaliteedi- ja kokkupõrkekatsed sarnaselt teistele sõidukitele ning vastavad kõige rangematele turvanõuetele.

Kuidas aku mass mõjutab sõiduomadusi?

Aku on paigaldatud sõiduki põrandasse keskasendisse, st sildade vahele. See tagab madala raskuskeskme ning optimaalse kaalujaotuse esi- ja tagasilla vahel. Tulemuseks on väga head sõiduomadused ja sportlik kurvide läbimine.

Kas akud ei võta mitte autos palju ruumi?

Vastupidi – siseruumi avarus ja ümberkujundamisvõimalus on üks elektriautode suuremaid eeliseid. On tõsi, et piisava läbisõidu tagamiseks vajatakse palju akusid, kuid need asuvad auto põrandas. See tähendab, et need pole kunagi takistuseks, samuti aitab selline paigutus viia madalamale raskuskeset, mis parandab juhitavust. Elektriajam ise on märksa ruumisäästvam kui tavalise konstruktsiooniga mootorid. Puudub vajadus suure jõuülekande järele ning elektrimootorid on sisepõlemismootoritest märksa kompaktsemad.

Kas CITIGOe iV siseruum on piiratud aku tõttu? Kuhu täpselt on aku paigaldatud?

Aku on paigaldatud sõiduki põrandasse keskasendisse, esi- ja tagasilla vahele. See on kõige turvalisem paik autos ning tagab tänu madalale raskuskeskmele erakordselt hea juhitavuse koos sportliku kurvide läbimisega. Pakiruumi maht on seetõttu sama. Vaid tagaistujate jalatoe kohta tuli aku paigutuse tõttu pisut tõsta.

Kui palju aku maksab?

Üldiselt on aku kõige olulisem tegur elektrisõiduki hinnas. Väiksemates mudelites on aku kallim ja suuremates mitte nii kallis. Elektriautode populaarsuse kasvuga muutuvad akud odavamaks ja elektriautod taskukohasemaks.

Kas on olemas erinevusi pistikhübriidide ja päris elektriautode akude vahel?

Jah, on küll. Eksisteerivad põhimõttelised erinevused mahutavuse ja konstruktsiooni osas. Pistikhübriidide akudel on väiksem mahutavus ja need paiknevad tavaliselt auto tagaosas, teise istmerea all, kuna autosse peab ära mahtuma ka sisepõlemismootor. Elektriautode akud meenutavad välimuselt pigem ratasteta rulasid, mis tuleneb nende asukohast auto põranda all. Kuna päris elektriautodel puudub sisepõlemismootor, on akude mahutavus ka loomulikult suurem.